Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dobře utajený klarinetista

   Tu melodii jsem poznala okamžitě, přestože jsem ji neslyšela desítky let.  Zpívala si ji moje maminka, když jí bylo smutno. Měla krásný alt a zpívala ráda. Nejen, když jí bylo smutno. Ta melodie se mi vryla pod kůži. Maminka slova znala, já jsem si zapamatovala jen refrén: „Bože, proč vroucí jsi srdce mi dal, když nechceš, aby je někdo miloval…

   „To je přece Franz Lehár, píseň z operety Carevič,“ prohlásil neomylně Miloš, když jsem mu cédéčko vracela. „Tu měl rád Radek. Hrával nám ji na klarinet na stavbě v Kazachstánu každou sobotu. To jsme vždycky vydrhli jídelnu, hodili se do gala a s čistým krkem, s nablýskanýma botama a v kravatě si uspořádali kulturní večer. Někdo přinesl harmoniku, jiný uměl na bicí, měli jsme dokonce klavír.  Víte vůbec, že byl Radek muzikant?“ 

   Seděli jsme s Radkem léta v jedné kanceláři.  Vlastně se jmenoval Ctirad, danajský dar rodičů, ale nikdy jsme mu tak neřekli. Práci bral jako důvod k obživě a s každou výplatou se něžně mazlil. Ale nějaké nadšení? Ani omylem. Zastával názor, že každý problém se časem vyřeší sám. Co mu řekli, to udělal, ale vlastní iniciativa v tom nebyla. Brali jsme ho tak. Když jsme vymýšleli ptákoviny, nikam se necpal, ale u všeho byl. Dlouho jsme ani netušili, že vystudoval vysokou.

   „Já náhodou vím, že hrál na klarinet. Měl ho s sebou, když se bouraly chatky v letovisku na Balatonu,“ přiznala Dáša. „Ale moc toho nenahrál, všichni ho okřikovali. Neslo se to nad hladinou a někteří chtěli spát. A ti, co už popíjeli, si zpívali sami“.

   „Já si vzpomínám, jak miloval rychlou jízdu“. To se ozvala Yveta. „Vezl nás do Bratislavy na promoci svým Fordíkem. Sotva jsme se vymotali ze spleti zatáček mezi dědinkami na Slovácku a dostali se na dálnici na Bratislavu, Radkovi šťastně blýsklo v očích a pustil otěže. To byla jízda! Můj táta se držel sedadla oběma rukama a sliboval mu hory doly, když trochu ubere. Radek ho neposlouchal. Vychutnával si ten pocit volnosti na rovné cestě. Dlouho si jej neužil.  Když jsme jeho Fordíka po několika minutách dojeli, stál na krajnici a snažil se přesvědčit policisty, kteří už už vypisovali pokutu za rychlou jízdu, že tu silnici stavěl, že ji zná jako své boty, že mu vlastně žádné nebezpečí nehrozilo.  Můj táta ho zezadu tahal za sako, jako ať se nehádá, že za něj pokutu zaplatí, a že mu to stálo za to. No, pokutu ukecali, tehdy to ještě šlo.“

   „Kdyby miloval jen rychlou jízdu“, přidal se Luděk. „On byl blázen do ženských. Nevynechal jedinou sukni, co šla kolem. Ke každé se uměl přitočit, něco prohodil, zalichotil, pohladil ručičku, někdy i pusinka padla…“

   „A to bylo asi tak všechno,“ upřesnila Dáša. „Nemyslete si, že jsme to nevěděli. On sám každý neúspěch hned přiznal a neurazil se, když jsme si ho dobírali. A dávali jsme mu kolikrát zabrat! Je fakt, že měl určité kouzlo jako mužský, ale snad měl rád jen ten lov. A pak cupital domů k rodině a dětem. Ta jeho Bedřiška mohla být úplně klidná".

   „Kam jsme se to dostali od klarinetu?“ podivil se Miloš.

   „Já jsem ho slyšela hrát, a hrál moc pěkně“, přivítala změnu tématu Eva. „Když slavila kulaté narozeniny moje maminka, pozvala jsem Radka, aby jí přišel zahrát. Slavila ve velkém, naše zahrada byla plná stolů a židlí, přišli známí a příbuzní, sousedé, kamarádky z práce. Jenže táta pozval i místní cimbálovku a ta měla prim. Radek s nimi chvilku udržoval tempo, ale pak se najednou vytratil. Ani jsem si toho nevšimla, lítala jsem ze zahrady do kuchyně, nosila jídlo a pití, vítala hosty a uklidňovala zvlčilá děcka. Najednou jsem uslyšela klarinet. Odněkud v domě.

    Radek seděl dole ve sklepě na bedně od brambor a tiše hrál. Jen tak, sám pro sebe. Prý cvičí. Hrál krásně. Seděla jsem tam s ním dlouho. Zapomněla jsem v tu chvíli na celý ten mumraj nahoře. Hrál melodie, které jsem neznala, ale všechny byly táhlé, smutné, plné citu. Z celé té oslavy si nepamatuji nic, jen ty vzácné okamžiky s Radkovým klarinetem“.

   Dlouho bylo ticho. Každý z nás znal Radka jinak a taky naše vzpomínky na něj se ubíraly různými směry.  Ticho přerušila Dáša. „Potkala jsem ho u nemocnice, šel se zetěm k autu. Hned se se mnou přivítal, rozesmátý jako vždycky, a že spadl na jaře z třešně a pořád se nemůže dát dohromady. Já jsem ho bláhová ještě chlácholila, že na to se neumírá. Nepřiznal, že jdou z onkologie“.

   A pak už nikdo neřekl nic. Jen jsme tam seděli.

   Každý člověk je jedinečný. Někdy o tom ani nevíme. Denně se potkáváme, prohodíme pár slov, míjíme se. Znám zedníka, který má v malíčku dějiny českých králů. Znám prodavačku, která maluje obrazy. Řidiče dodávky, který mluví plynně pěti jazyky. Šéfku velkého podniku, která vydává knížky básní. Takové lidi určitě znáte taky. Ale kdybyste je potkali na ulici, do žádného z nich byste to neřekli. K těmto lidem patřil Radek se svým klarinetem.

    

Autor: Ivana Kochaníčková | středa 27.7.2011 8:25 | karma článku: 18,49 | přečteno: 947x
  • Další články autora

Ivana Kochaníčková

Vajíčka za tři

Nejede a nejede. Autobusová zastávka se pomalu plnila. Už se pozdravili všichni ti, co se znali, prohodili takové ty zdvořilostní fráze jako: kam jedete, a to máme dnes pěkně, pak se hlavy všech otočily ve směru, odkud měl autobus přijet.

29.3.2012 v 11:20 | Karma: 21,22 | Přečteno: 1555x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Úplně zbytečné alibi

Patřím k těm důchodcům, kteří rychle pochopili svůj životní omyl – že totiž v důchodu budou mít spoustu času na knížky, na zahrádku, na kamarády, vlastně na všechno, co dosud odkládali. Omyl. Vstávám v šest, usínám kolem půlnoci a nestíhám. Někdy ztrácím pojem o čase natolik, že si nejsem jistá, jestli je pondělí nebo už středa, o datu nemluvě.

12.10.2011 v 8:36 | Karma: 21,92 | Přečteno: 1570x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Trampoty s myčkou

Klekla mi myčka. Ne že bych to nečekala, měla už svoje za sebou. Ale představa, že budu volat opraváře, někam ji vláčet, brát si volno, řešit novou, docela mne to rozhodilo. Seděla jsem nad ní jako hromádka neštěstí.

24.8.2011 v 8:50 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1786x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Jak se z muže stane chlap

Na ty sedánky jsme se vždycky těšili. Ať už to bylo při něčích narozeninách, nebo jsme se sesedli po poradách, nebo na školeních. Pracovala jsem tehdy na zahraničním závodě velkého stavebního podniku a naši experti, kteří se vraceli z pro nás cizokrajných zemí, se nenechali prosit a vyprávěli

10.8.2011 v 8:43 | Karma: 20,95 | Přečteno: 2331x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Patříte k vrabcům, nebo k vlaštovkám?

Příběh nemusí být o lidech. A prázdninový příběh už vůbec ne. Co takový Ezop? Ten se proslavil bajkami, v nichž zvířata jednají jako lidé. Psal pro pobavení i pro poučení. A dnes? Kde vzít inspiraci, když široko daleko nepotkáte zvíře. Myslím to opravdové.

3.8.2011 v 8:09 | Karma: 16,50 | Přečteno: 1118x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Sami máme málo. Evropa váhá nad systémy protivzdušné obrany pro Ukrajinu

23. dubna 2024  19:53

Mnohé evropské státy včetně Francie nejsou ochotné zříci se ve prospěch Ukrajiny svých...

Ursula von der Leyenová přijede v rámci předvolební kampaně do Prahy

23. dubna 2024  19:38

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová přicestuje v úterý 30. dubna do Prahy. V rámci...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 120
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2091x
Teprve po letech jsem zúročila léta novinářské praxe v krátkých příbězích. Je v nich vesnice i malé město, něco z autobiografie, něco z fantazie.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené blogy