Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nevypadáš jako socka

   Vletěla dovnitř jako velká voda a ještě v kabátě dosedla na židli v kuchyni.  Po tváři se jí koulely slzy jako velké hrachy a padaly na sněhobílou halenku.  Kapesník ignorovala. „Jedu od posudkového lékaře. Sebrali mi invalidní důchod.“

   Kdo zná Hanku, věčně usměvavou, vitální a energickou ženskou, stavěnou jako buldozer, neuvěří, že by byla nemocná.  Působí naopak jako živá reklama na zdraví.  Ani se nedivím, že když taková ženská vtančí do kanceláře posudkářů, dívají se na ni s neskrývanou nedůvěrou. První, co je napadne, je podezření, že se jí jen nechce dělat, že je líná, pohodlná, zkrátka simulant.  Asi je lepší přibelhat se o berličce, s tělem divně zkrouceným, se strhaným obličejem a smrtelnou diagnózou ve zdravotní dokumentaci. Hanka je pěkná brunetka, v boubelaté tvářičce ani vráska, vždy pečlivě načesaná a nažehlená. Vdovička jako lusk. Bez rtěnky na rtech by snad nevyšla z domu ani vynést smetí.  V posledních letech žila z částečného důchodu a přes týden opatrovala dceřiny dva kluky.

   „Tak už nebul a řekni, co se stalo,“ vyzvala jsem ji, když konečně sáhla po kapesníku. „Přece ti to museli nějak zdůvodnit. Mají přece zdravotní kartu.“

   „No právě. Prý mi moje lékařka v těch dokumentech nenapsala nic průkazného.“ Začala se uklidňovat. „Ona ani neví, z čeho ty moje problémy jsou a ne že by se nesnažila. Nedovedeš si představit, co vyšetření jsem už prošla. Co léků, injekcí, rehabilitací, cvičení a kdoví čeho jsem absolvovala. A nic mi nepomohlo. Na chvilku zabraly jen léky od bolesti a ty přece nemohu brát pořád. Co tam asi měla napsat?“

   „Zkoušela ses někde zaměstnat? Třeba na půl úvazku?“ To ve mně zase začaly hlodat pochybnosti.  „Kdysi jsem tě viděla v nějaké drogerii. Tam se moc nenadřeš. Prodávat spreje nebo šampony, to přece není nic namáhavého.“

   „Pomáhala jsem občas kamarádce na odpoledních směnách, když si potřebovala něco zařídit, nebo když onemocněla ta její prodavačka.  Ale to bylo jen pár dní v měsíci, nebo před svátky. Nemysli si, já jsem byla i z těch sprejů tak zničená, že pro mne jezdil večer Rosťa, jako zeť, a vozil mne domů. Celá ruka od ramene až po konečky prstů mi opuchla, bolela mne záda a mrtvěla mi pravá noha. Nejhorší byl palec, ten jsem necítila několik dnů. Tak jsem přestala chodit i do té drogerie.  Kdyby mi něco nedala dcera za hlídání, neměla bych ani na nájem. A co mám dělat teď? Do starobního je ještě daleko.“

   „A co kdyby tě ta kamarádka zaměstnala doopravdy. S normální pracovní smlouvou a hlavně s pojištěním. Až bys klekla, tak bys mohla brát aspoň nemocenskou. Lepší něco než nic. A po čase bys mohla požádat o invalidní důchod znovu. Na to jsou předpisy, když někdo dlouho marodí. Museli by to znovu posoudit. Nebo se odvolej, ale šanci máš mizivou.“

   Neviděla jsem ji skoro rok.  Od tamtamů v kadeřnictví jsem se dozvěděla, že prodala byt, odstěhovala se k dceři, za část peněz opravila dva pokojíky v přízemí a dál se stará o vnoučky. Pak jsem ji znovu potkala. Načesanou, nastrojenou, s kabelkou přes rameno. Sedly jsme si na lavičku.

   „Tak jak to dopadlo?“, chtěla jsem vědět.

   „Už mám důchod zpátky,“ usmívala se od ucha k uchu. „Ta kamarádka mne opravdu přihlásila. Že když jsem pomohla já jí, když to potřebovala, tak že teď mi pomůže zase ona. Dohodly jsme se, že nemusím zvedat těžké věci, vybalovat zboží z beden, doplňovat regály ve výšce. Dokonce mi dala za pult židli, abych si mohla sednout, když nebude nával. Vydržela jsem to nějaký týden a dost.  Pak jsem asi tři měsíce marodila a zase chodila na vyšetření a rehabilitace. Až do chvíle, kdy jsem šla znovu na posudkové oddělení.  Jak se do mne ten doktor pustil! Že jsem se nechala zaměstnat cíleně, že to je záměrné vylákání nemocenských dávek, ať si okamžitě ukončím nemocenku, nebo že budu mít opletačky ještě se soudem. Vůbec mu nevadilo, že mne do práce vlastně poslal, když mi zrušil invalidní důchod. Zůstala jsem úplně bez prostředků. Na úřad práce bych šla zbytečně, nedovedu si představit, kdo by mne vzal. A žebrat na sociálce? Tak jsem byla zase tam, kde předtím.“

   „Ale nepřipadáš mi jako invalida. Dokonce se mi zdá, že máš zase ten dřívější šmrnc. Že tys potkala nového přítele?“

   „To ne, už ale vím, co mi je. Moje doktorka na to přišla, když jsem jí řekla o těch závratích.“ Hanka se šťastně rozzářila. „Už nemusím na rehabilitace a cvičení. Prý je to v mozku, Parkinson, nebo tak nějak. Dala mi nějaké prášky a fakt zabírají. Důležité je na to přijít včas.“

   Zhluboka jsem se nadechla. To je teda terno! Jako by vyhrála místo druhého houslisty na Titaniku. Polkla jsem a přeladila do lehkomyslného tónu.

   „Nevypadáš jako socka,“ změřila jsem si ji kritickým okem.

   „Nakonec jsem si podala odvolání. Posuzovali to ve vedlejším okrese a to byl docela jiný přístup. S úsměvem mi zase důchod přiznali, dokonce se zpětnou platností.“

   „No vidím, že už ho utrácíš! Nová kabelka…“ Byla jsem ráda alespoň za tuto dobrou zprávu.

   „Ta je Haniččina, půjčila mi ji,“ pousmála se Hanka. „Už mi z Prahy přišla tři úřední lejstra o tom, že mi ten důchod zpětně vracejí, se složitým výpočtem a zdůvodněním. Ale dodnes, a to už je čtvrtý měsíc, mi neposlali ani korunu.  Nebýt peněz za ten prodaný byt a bydlení u Haničky, tak nemám ani na rohlík.“  

  

 

Autor: Ivana Kochaníčková | středa 23.3.2011 9:05 | karma článku: 25,10 | přečteno: 2755x
  • Další články autora

Ivana Kochaníčková

Vajíčka za tři

Nejede a nejede. Autobusová zastávka se pomalu plnila. Už se pozdravili všichni ti, co se znali, prohodili takové ty zdvořilostní fráze jako: kam jedete, a to máme dnes pěkně, pak se hlavy všech otočily ve směru, odkud měl autobus přijet.

29.3.2012 v 11:20 | Karma: 21,22 | Přečteno: 1555x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Úplně zbytečné alibi

Patřím k těm důchodcům, kteří rychle pochopili svůj životní omyl – že totiž v důchodu budou mít spoustu času na knížky, na zahrádku, na kamarády, vlastně na všechno, co dosud odkládali. Omyl. Vstávám v šest, usínám kolem půlnoci a nestíhám. Někdy ztrácím pojem o čase natolik, že si nejsem jistá, jestli je pondělí nebo už středa, o datu nemluvě.

12.10.2011 v 8:36 | Karma: 21,92 | Přečteno: 1570x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Trampoty s myčkou

Klekla mi myčka. Ne že bych to nečekala, měla už svoje za sebou. Ale představa, že budu volat opraváře, někam ji vláčet, brát si volno, řešit novou, docela mne to rozhodilo. Seděla jsem nad ní jako hromádka neštěstí.

24.8.2011 v 8:50 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1786x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Jak se z muže stane chlap

Na ty sedánky jsme se vždycky těšili. Ať už to bylo při něčích narozeninách, nebo jsme se sesedli po poradách, nebo na školeních. Pracovala jsem tehdy na zahraničním závodě velkého stavebního podniku a naši experti, kteří se vraceli z pro nás cizokrajných zemí, se nenechali prosit a vyprávěli

10.8.2011 v 8:43 | Karma: 20,95 | Přečteno: 2331x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Patříte k vrabcům, nebo k vlaštovkám?

Příběh nemusí být o lidech. A prázdninový příběh už vůbec ne. Co takový Ezop? Ten se proslavil bajkami, v nichž zvířata jednají jako lidé. Psal pro pobavení i pro poučení. A dnes? Kde vzít inspiraci, když široko daleko nepotkáte zvíře. Myslím to opravdové.

3.8.2011 v 8:09 | Karma: 16,50 | Přečteno: 1118x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Izraelský ministr Ben Gvir měl nehodu, auto po nárazu skončilo na střeše

26. dubna 2024  19:04

Izraelský ministr národní bezpečnosti Itamar Ben Gvir měl autonehodu ve městě Ramla ve středu země....

EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová

26. dubna 2024  18:09,  aktualizováno  18:29

Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

  • Počet článků 120
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2091x
Teprve po letech jsem zúročila léta novinářské praxe v krátkých příbězích. Je v nich vesnice i malé město, něco z autobiografie, něco z fantazie.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené blogy