Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poslala jsem matku do blázince

   Seděla proti mně schlíple u stolu, jako by čekala, že jí dám rozhřešení.  Prsty poťukávala nervózně po ubruse, až se hladina kávy v hrnku rozvibrovala do malých vlnek.  Hlavu měla skloněnou a očima sledovala velkou mouchu, která mířila k tácku s koláčky.

   „Napřed to tak nevypadalo. Zdálo se nám, že se mamce snad i ulevilo, když táta umřel. V poslední době se stejně jen hádali, a když ležel v nemocnici, tak už jí bylo zatěžko jen ho jet navštívit. Posílala nás, abychom se u něj střídali. Nikdy se na ni nezeptal a ani nechtěl, aby přijela.“  Přestala klepat prsty na stůl a jen se zahleděla z okna na dvorek, kde pobíhala vnoučata.

   Viděla jsem Martinu maminku jen jednou.  Provedla mne svým bytečkem v přízemí, přeplněném soškami a dečkami, s květinovými závěsy a divokými ornamenty na pohovce a křesle. Čekala, že se budu rozplývat obdivem a chválit. Jenže se mnou je to jiné- vnímám byt jako celek. Nezajímá mne, kde co kdo má, ale jakým dojmem to prostředí na mne působí. A tady jsem cítila mokré hadry a plíseň na zdi. Vymanévrovala jsem rychle na lavičku na dvoře.

   „Maminka byla typ generála. Všechno muselo být po jejím,“ pokračovala Marta. „Nepamatuji se, že by nás děti kdy pohladila, nebo pochválila. Raději nás strojila a vykrmovala. Snad nám tím chtěla nahradit doby, kdy sama vyrůstala v chudé rodině a starost o přežití byla v životě to nejdůležitější.  Dosáhla tím jen toho, že jsme se sestrou vypadly z domu hned, jak to bylo možné. Nic mne domů netáhlo, navštěvovali jsme rodiče jen o svátcích nebo narozeninách. Spíš ze zdvořilosti.

   Když táta umřel, chvilku to šlo. Začala kramovat police, šuplíky, skříně, přesunula pohovku i skříň, koupila nový koberec. Asi za půl roku mne najednou začala přemlouvat, ať se k ní přestěhuji, že nechce být sama. Ale vždyť nebyla sama! V bytě nad ní bydlí moje dcera s rodinou, já jsem tam přece byla každý den hlídat vnoučata!  Domů jsem jezdila jen o víkendech, taky jsem chtěla mít trochu soukromí.

   Pak začala vydírat, jak jinak by se to dalo nazvat. Ať u ní spím, ať u ní bydlím. Že je jí hrozně zle, že nemůže dýchat, že se jí zastavuje srdce, že jí máme zavolat záchranku. Měli jsme strach, ale zdravotníci u ní nikdy nic nenašli. Tak jsem oželela víkendy a slíbila, že prodám svůj byt, opravím si u ní dva pokoje a nastěhuju se. Začali jsme s rekonstrukcí. Byla to náročná práce, protože jsme museli okopat omítky, vyměnit okna, položit nové podlahy. S maminkou generálkou v zádech.

   Místo aby byla spokojená, maminka chátrala. Už jsem ji ani nepřemluvila, aby si šla sednout na dvorek. Celý den chodila po obýváku v pyžamu. Ona, která si tak zakládala na tom, jak mladě vypadá, která ani na ulici se smetím nevyšla nenamalovaná a nenačesaná. Její srdce se „zastavovalo“ stále častěji a burcovala nás i v noci. Hlídala jsem jí léky, krájela jsem jí jídlo na malé kousíčky, krmila jsem ji a koupala. Došlo to tak daleko, že odmítala zhltnout i rýži, že je moc velká. Tak jsem všechno mixovala. Přestala vnímat čas, přes den podřimovala, v noci chodila a klepala na dveře. Křičela, volala, dožadovala se lékaře. Ignorovala nočník.

   To už jsem bydlela ve svých dvou pokojích u ní. Byl to očistec. Pak začala padat. Jen jsem se otočila, byla na zemi. Několikrát za den. Samá modřina, otlučená, bolavá. Když jsem se jí ptala, proč padá, nevěděla. Měli jsme strach, že si něco zlomí, nebo že si rozbije hlavu. Byla jako věchýtek, ale sama jsem ji nezvedla.  Bezvládné tělo váží snad dvojnásobek. Musela jsem přivolat dceru nebo zetě.

    Psychiatři navrhli léčebnu. Myslím, že si ani neuvědomovala, kam ji vezou.  A když jsme ji byli navštívit, skoro nás nepoznala.  Jediné, co nám souvisle řekla, bylo: „Víš, jak dlouho mne nechají ležet na té studené zemi, když spadnu?“ Jídlo jí tam taky určitě nemixovali. Za čtrnáct dní přišel telegram.“

   Marta se na mne dívala uslzenýma očima. Skoro vykřikla: „Copak jsem ji mohla nechat doma? Vyčítala bych si, kdyby se jí něco stalo. A teď si vyčítám, že jsem ji poslala tam. V noci se budím a zdá se mi, že klepe na dveře a volá tím svým velitelským hlasem: „Nechala jsi matku umřít v blázinci!“

   V životě jsou situace, které nás zastihnou nepřipravené. Co je správné? Jednáme podle svého svědomí. Rozhřešení nám nedá nikdo.

    

Autor: Ivana Kochaníčková | středa 26.1.2011 8:22 | karma článku: 45,07 | přečteno: 13311x
  • Další články autora

Ivana Kochaníčková

Vajíčka za tři

Nejede a nejede. Autobusová zastávka se pomalu plnila. Už se pozdravili všichni ti, co se znali, prohodili takové ty zdvořilostní fráze jako: kam jedete, a to máme dnes pěkně, pak se hlavy všech otočily ve směru, odkud měl autobus přijet.

29.3.2012 v 11:20 | Karma: 21,22 | Přečteno: 1555x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Úplně zbytečné alibi

Patřím k těm důchodcům, kteří rychle pochopili svůj životní omyl – že totiž v důchodu budou mít spoustu času na knížky, na zahrádku, na kamarády, vlastně na všechno, co dosud odkládali. Omyl. Vstávám v šest, usínám kolem půlnoci a nestíhám. Někdy ztrácím pojem o čase natolik, že si nejsem jistá, jestli je pondělí nebo už středa, o datu nemluvě.

12.10.2011 v 8:36 | Karma: 21,92 | Přečteno: 1570x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Trampoty s myčkou

Klekla mi myčka. Ne že bych to nečekala, měla už svoje za sebou. Ale představa, že budu volat opraváře, někam ji vláčet, brát si volno, řešit novou, docela mne to rozhodilo. Seděla jsem nad ní jako hromádka neštěstí.

24.8.2011 v 8:50 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1786x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Jak se z muže stane chlap

Na ty sedánky jsme se vždycky těšili. Ať už to bylo při něčích narozeninách, nebo jsme se sesedli po poradách, nebo na školeních. Pracovala jsem tehdy na zahraničním závodě velkého stavebního podniku a naši experti, kteří se vraceli z pro nás cizokrajných zemí, se nenechali prosit a vyprávěli

10.8.2011 v 8:43 | Karma: 20,95 | Přečteno: 2331x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Patříte k vrabcům, nebo k vlaštovkám?

Příběh nemusí být o lidech. A prázdninový příběh už vůbec ne. Co takový Ezop? Ten se proslavil bajkami, v nichž zvířata jednají jako lidé. Psal pro pobavení i pro poučení. A dnes? Kde vzít inspiraci, když široko daleko nepotkáte zvíře. Myslím to opravdové.

3.8.2011 v 8:09 | Karma: 16,50 | Přečteno: 1118x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:50

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 120
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2091x
Teprve po letech jsem zúročila léta novinářské praxe v krátkých příbězích. Je v nich vesnice i malé město, něco z autobiografie, něco z fantazie.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené blogy