Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kterak zviditelnit Ježíška

   Konečně je to za námi! Všechno to smejčení, pečení, ledničky přetékající řízky a bramborovým salátem, který se dojídá ještě týden. Zdvořilostní návštěvy, mazání chlebíčků, svinčík z rozbalených dárků, šlupky z buráků po celém bytě.

   Každým rokem prohlašujeme – letos žádné dárky. Jsme dospělí, mějme rozum. V poličce je kosmetika ještě od loňska, z váziček se jenom utírá prach, knížky padají z police a nikdo je nečte. Jenže každým rokem se pod stromečkem, keříkem nebo jen velkou kyticí z jehličí dárky objeví. Co by to byly za Vánoce?

   Vlastně jsem potkala jen jednoho jediného člověka, který dárky nekupoval. Vysoký, šedovlasý, zachovalý technik ze stavebního podniku. Doma měl vysokou, šedovlasou, zachovalou ženu.  Na Vánoce se netěšil. „My už si žádné dárky nedáváme,“ prohlásil nevzrušeně. „My už jsme si všechno dali.“ Ale za tím prohlášením bylo vzduchoprázdno. Řekl to tak, jako by už v životě nic nečekal. Jak může člověk žít, aniž by se na něco těšil? Aniž by se těšil na ty jiskřičky překvapení, které se každému objeví v očích, kdykoliv spadne pozlacený papír z balíčku pod stromečkem? A je úplně jedno, jestli je to dítě, nebo babička.

   Vánoce a děti – to je samostatná kapitola. Dnešní děti pod stromečkem nečekají ponožky nebo čepici. Jen si představte ty hromady hraček, které jim každým rokem Ježíšek nadělí. Konečně jsme se zbavili dědy Mráze, který s tím neměl problém. Naložil je do saní a už se jelo. Stejně tak Santa Klaus, který se naštěstí vrátil zase za moře.  Ale co maličký Ježíšek? Jak by ty hromady pobral? Vysvětlete to malým zvídavým rošťákům?

   Moje sousedka to vyřešila. Večer před Štědrým dnem , když její dva neposední a nedočkaví kluci konečně usnuli, vystřihla z tvrdého papíru obrys chodidla, položila jej na parkety a posypala moučkovým cukrem. Vznikla stopa. Kousek dál druhá. Stopy vedly k oknu, kam si kluci dali dopis s přáním, co by jim měl Ježíšek donést. Pak rodiče nastrojili stromeček. Ráno se kluci, ještě v pyžamu, vrhli do obýváku. „Přišel, už tu byl!“ Měli byste vidět ta světýlka v jejich očích. Dopis s přáníčky byl pryč, v rohu pokoje svítil nastrojený stromeček.

   Nebyli by to kluci, aby hned nezačali stopy zkoumat. Lukášek samozřejmě naslinil prst a ochutnal to bílé. Cukr? No vždyť přece Ježíšek nosí i sladkosti!  Martin zůstal stát vážně u dveří a z hlavy se mu samým napětím skoro kouřilo.  Pak z něj vypadlo: “Ten Ježíšek ale musel být pořádně velký chlap. Podívejte se, jak jsou ty stopy veliké.“ A hnal se přiměřit ke stopě svou bačkůrku.

   „To je přece jasné,“ přidal se okamžitě Lukášek. „Malý chlap by přece tak velikánský stromek ani neunesl!“

   Také u nás, navzdory všem předsevzetím, bylo co rozbalovat. Našla jsem tam tři balíčky. V prvním byl značkový parfém. Osvědčený, luxusní, stejná značka, kterou používám už dva roky a pořád je ho tam ještě polovina.  Nevadí, však na něj dojde. Při druhém balíčku jsem si všimla, že je zabalený s ženskou pečlivostí.  „Tos nebalil ty, že ne?“ uhodila jsem na syna.  „No, kupoval jsem to s kamarádkou,“ připustil. Z obalu vykoukla knížka. Zasmála jsem se. „To jsem dočetla před týdnem, už ji mám.“ Zatvářil se zklamaně. Uvědomila jsem si svou netaktnost. „Jak je to možné?“ divil se.  „Teprve vyšla a koupili jsme poslední. Proběhali jsme troje knihkupectví.“

   „Musím uznat, že tvoje kamarádka má dobrý vkus,“ zachraňovala jsem situaci. „Tohle vybírala taky ona?“ Vybalila jsem krásnou vyřezávanou krabičku. Krabičky jsou moje vášeň. Nevím proč. Líbí se mi, protože skrývají tajemství. Pro mne určitě. Mám podobných několik. Vždycky do nich dám nějaký „poklad“ a pak na něj zapomenu.  A to překvapení, když utírám prach a nahlédnu dovnitř!

   V hlavě se mi začaly honit myšlenky jako divoké včely. Na rty se mi drala otázka: „Byla to kamarádka? Možná už přítelkyně. A třeba i budoucí nevěsta!“ Byl by to pro mne ten nejkrásnější dárek letošních svátků. Ale to už můj nesdílný a neoženitelný syn sahal po chlebíčku. Začala jsem se těšit na příští Vánoce.

 

 

Autor: Ivana Kochaníčková | středa 29.12.2010 9:40 | karma článku: 17,28 | přečteno: 1343x
  • Další články autora

Ivana Kochaníčková

Vajíčka za tři

Nejede a nejede. Autobusová zastávka se pomalu plnila. Už se pozdravili všichni ti, co se znali, prohodili takové ty zdvořilostní fráze jako: kam jedete, a to máme dnes pěkně, pak se hlavy všech otočily ve směru, odkud měl autobus přijet.

29.3.2012 v 11:20 | Karma: 21,22 | Přečteno: 1555x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Úplně zbytečné alibi

Patřím k těm důchodcům, kteří rychle pochopili svůj životní omyl – že totiž v důchodu budou mít spoustu času na knížky, na zahrádku, na kamarády, vlastně na všechno, co dosud odkládali. Omyl. Vstávám v šest, usínám kolem půlnoci a nestíhám. Někdy ztrácím pojem o čase natolik, že si nejsem jistá, jestli je pondělí nebo už středa, o datu nemluvě.

12.10.2011 v 8:36 | Karma: 21,92 | Přečteno: 1570x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Trampoty s myčkou

Klekla mi myčka. Ne že bych to nečekala, měla už svoje za sebou. Ale představa, že budu volat opraváře, někam ji vláčet, brát si volno, řešit novou, docela mne to rozhodilo. Seděla jsem nad ní jako hromádka neštěstí.

24.8.2011 v 8:50 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1786x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Jak se z muže stane chlap

Na ty sedánky jsme se vždycky těšili. Ať už to bylo při něčích narozeninách, nebo jsme se sesedli po poradách, nebo na školeních. Pracovala jsem tehdy na zahraničním závodě velkého stavebního podniku a naši experti, kteří se vraceli z pro nás cizokrajných zemí, se nenechali prosit a vyprávěli

10.8.2011 v 8:43 | Karma: 20,95 | Přečteno: 2331x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Patříte k vrabcům, nebo k vlaštovkám?

Příběh nemusí být o lidech. A prázdninový příběh už vůbec ne. Co takový Ezop? Ten se proslavil bajkami, v nichž zvířata jednají jako lidé. Psal pro pobavení i pro poučení. A dnes? Kde vzít inspiraci, když široko daleko nepotkáte zvíře. Myslím to opravdové.

3.8.2011 v 8:09 | Karma: 16,50 | Přečteno: 1118x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

  • Počet článků 120
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2091x
Teprve po letech jsem zúročila léta novinářské praxe v krátkých příbězích. Je v nich vesnice i malé město, něco z autobiografie, něco z fantazie.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené blogy