Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jo vojna, na tu vzpomínám moc ráda

   To jsem nedávno pomáhala Daně trhat áronii. Ten rok se fakt urodila, ty černočervené kuličky skoro připomínaly  višně. Roste v parku u hvězdárny, kousek od dětského hřiště. Obrovská. Polokeř, polostrom.  Dana si odněkud přitáhla bedýnku, aby dosáhla výš.

   „Opravdu je to léčivé?“ prohlížela jsem si do červena obarvené ruce s nedůvěrou.

   „To by ses divila, jaký sirup z toho dělá můj táta,“ nedala se splést Dana. „Trhej, dám ti potom ochutnat.“  Kuličky vesele cvrnkaly do košíku.  Chvíli jsme trhaly, odpolední sluníčko začalo připalovat. Najednou cvrnkot kuliček ustal.  Podívala jsem se nahoru. Dana sledovala dvojici, která přicházela po cestičce. Vojáček s dívenkou, pevně zaklesnuti do sebe. „Trhej, trhej, než někdo přijde,“ pobízela jsem Danu, protože jsem si uvědomila, že jsme ve veřejném parku a ne v naší zahrádce.

   „Neboj, mám to domluvené se správcem. Dokonce mi chtěl loni půjčit štafle.“ Dana se nedala zaskočit. „Víš, vzpomněla jsem si na svoji svatební cestu do kasáren.“

   „Tak to mi musíš vyprávět.“ Už jsem se těšila na zajímavé dobrodružství, protože Dana je prostě poděs. Nic v jejím životě neprobíhá zvolna, klidně, normálně jako u jiných lidí. A to ji znám léta. Ale svatební cesta do kasáren?

   „Vlastně jsem se musela vdávat,“ začala své povídání Dana a vesele obírala kuličky. „Ne že bych byla v jiném stavu, ale Slávkovi rodiče stavěli svépomocí byt a kdyby nebyl Slávek ženatý, sebrali by jim ten původní domek od města.  Naši to vzali rozumně, i když jsem měla ještě rok do maturity. Teď, nebo za rok, vždyť to bylo jedno. Spíš jim vadilo, že se přestěhuji na Moravu. K tomu byl Slávek ještě na vojně.

   Jezdila jsem za ním každou neděli. Autobusem, stopem, nebylo to zase tak daleko. Jejich posádka sídlila v krásně zrenovovaném zámečku, s obrovským parkem kolem, který jsme měli  brzo dobře zmapovaný. Ve škole také všechno proběhlo hladce. Vdávala jsem se v polovině června, na svatbě jsem měla celou třídu i s učiteli a ředitelem. Slávkův táta tak usilovně napájel dobrou moravskou slivovicí všechny pedagogy, že jsem dostala v předstihu nejen vysvědčení, ale i povolení odjet na svatební cestu ještě před koncem školního roku. Kam? Slávek se musel vrátit do kasáren.

   Na ten týden nikdy nezapomenu. U zámečku bydlel v malém domku stařičký klíčník původního majitele s manželkou. Přemluvili jsme je, i když nikdy předtím tam nenechali bydlet žádnou snoubenku vojáka, ať přijela odkudkoliv. Celé dny jsem obracela seno kolem zámečku, než Slávkovi skončila služba. Představ si mne v květovaných bikinkách, kolem plno vojáků, počasí jako když vyšije. Slávek žárlil jako blázen a o to víc mne miloval.“

   Podívala jsem se pochybovačně zespod na její mohutné pozadí.  V těch bikinkách jsem si ji ne a ne představit. Všimla si toho.  „No nemysli si, bylo mi osmnáct, vážila jsem padesátpět kilo. A po tom svatebním týdnu určitě o pět kilo míň! Myslím, že jsem těm vojáčkům připravila nejednu bezesnou noc. Ale bylo mi nádherně, jako pak dlouho ne.“

   Zasnila se a závistivě sledovala pár mladých lidí, který mizel v zatáčce. Vojáček právě ulovil pusu a posunul dívce ruku těsněji kolem pasu. Dana začala zase trhat. „Jo, vojna, na tu já vzpomínám moc ráda.“   

Autor: Ivana Kochaníčková | středa 17.3.2010 8:15 | karma článku: 20,00 | přečteno: 1183x
  • Další články autora

Ivana Kochaníčková

Vajíčka za tři

Nejede a nejede. Autobusová zastávka se pomalu plnila. Už se pozdravili všichni ti, co se znali, prohodili takové ty zdvořilostní fráze jako: kam jedete, a to máme dnes pěkně, pak se hlavy všech otočily ve směru, odkud měl autobus přijet.

29.3.2012 v 11:20 | Karma: 21,22 | Přečteno: 1555x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Úplně zbytečné alibi

Patřím k těm důchodcům, kteří rychle pochopili svůj životní omyl – že totiž v důchodu budou mít spoustu času na knížky, na zahrádku, na kamarády, vlastně na všechno, co dosud odkládali. Omyl. Vstávám v šest, usínám kolem půlnoci a nestíhám. Někdy ztrácím pojem o čase natolik, že si nejsem jistá, jestli je pondělí nebo už středa, o datu nemluvě.

12.10.2011 v 8:36 | Karma: 21,92 | Přečteno: 1570x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Trampoty s myčkou

Klekla mi myčka. Ne že bych to nečekala, měla už svoje za sebou. Ale představa, že budu volat opraváře, někam ji vláčet, brát si volno, řešit novou, docela mne to rozhodilo. Seděla jsem nad ní jako hromádka neštěstí.

24.8.2011 v 8:50 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1786x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Jak se z muže stane chlap

Na ty sedánky jsme se vždycky těšili. Ať už to bylo při něčích narozeninách, nebo jsme se sesedli po poradách, nebo na školeních. Pracovala jsem tehdy na zahraničním závodě velkého stavebního podniku a naši experti, kteří se vraceli z pro nás cizokrajných zemí, se nenechali prosit a vyprávěli

10.8.2011 v 8:43 | Karma: 20,95 | Přečteno: 2331x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Patříte k vrabcům, nebo k vlaštovkám?

Příběh nemusí být o lidech. A prázdninový příběh už vůbec ne. Co takový Ezop? Ten se proslavil bajkami, v nichž zvířata jednají jako lidé. Psal pro pobavení i pro poučení. A dnes? Kde vzít inspiraci, když široko daleko nepotkáte zvíře. Myslím to opravdové.

3.8.2011 v 8:09 | Karma: 16,50 | Přečteno: 1119x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Železniční koridor mezi Ostravou a Slovenskem stojí, vlak tam srazil člověka

28. dubna 2024  10:46

Nehoda zastavila v neděli dopoledne dopravu na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a...

Počasí v Česku ovlivní saharský prach, vytvoří oblačnost. Stoupá i riziko požárů

28. dubna 2024  7:47,  aktualizováno  10:32

Počasí v Česku v neděli opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, se kterou nepočítaly...

Ruský útok poškodil hotel v Mykolajivu. Cherson znovu zasáhly drony

28. dubna 2024  10:18

Sledujeme online Ruský dronový útok v noci na neděli těžce poškodil hotel v jihoukrajinském městě Mykolajivu. Na...

Na Pardubicku narazil řidič do patníku, značky i stromu. Nehodu nepřežil

28. dubna 2024  10:13

V noci na neděli zahynul u Sezemic na Pardubicku pětatřicetiletý řidič. Havaroval se svým vozem BMW...

  • Počet článků 120
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2091x
Teprve po letech jsem zúročila léta novinářské praxe v krátkých příbězích. Je v nich vesnice i malé město, něco z autobiografie, něco z fantazie.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené blogy