Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Poturčenec horší Turka

     Nevím, jak vám vadí řevnivost mezi Brnem a Prahou, nebo mezi Moravou a Českem. Já jsem tolerantní. Každý jsme ňákej, říkal prý pan Werich.

 

   Zvykli jsme si na to, že naši nadřízení v pražském centru vyřizovali agendu, na niž nám na Moravě stačil týden, s bohorovným klidem třeba měsíc. Odnaučili jsme se je shánět v pátek odpoledne, protože to už v kancelářích nikdo nebýval. Praha jela na výlet. Nepřekvapovalo nás, když naši moravští stavbaři při rekonstrukcích fasád na Vinohradech vyklízeli z půd sutiny a střelivo ještě po německých náletech. A když tekla střecha? Pod díru se postavila dětská vanička. Že by byli Pražáci líní? To snad ne, při jejich platech, nesrovnatelných s našimi?

   A jak rychle se vypořádali s povodněmi! Mám v Praze neteř. Studovala v Praze a už tam zůstala. Pronajala si s přítelem pokojík s výhledem na Vltavu. A Vltava zaplavila  nejen ulice, ale i sklepy. Ráno se oba mladí, vyzbrojení kbelíky a hadrami hlásili u domácích k úklidu. Ti na ně hleděli, jako by nevěřili vlastním očím. Vařili kafíčko, všude klid a pohoda. Vždyť jim to vyklidí vojáci!

  

   Na služební cesty do Prahy jsem jezdila nejraději sama. Chlapi si vyřídili své a zapadli do nejbližší restaurace na guláš a pivko a nevylezli do odjezdu.  Mně byl  milejší párek v rohlíku někde v centru a celé odpoledne jsem jen tak bloumala po staré Praze. Hradčany, ta skvostná silueta nad Vltavou, byla a je pro mne posvátná. Pak Karlův most a Národní divadlo. Nikdy jsem nezapomněla  tyto důvěrně známé a milované stavby v duchu pozdravit a zalitovat, že tu nejsou moji blízcí, aby se podělili se mnou o ten zážitek.

   A což  teprve, když se cesta protáhla na dva dny! To pak dostala Praha ten zvláštní nádech evropského velkoměsta a cítila jsem hrdost nad těmi nasvícenými  monumenty. A nemohl chybět ani kulturní zážitek. Nebyl problém vyhlídnout si některé divadlo a  sehnat lístek na poslední chvíli před zahájením. Pravidelně se našel někdo, komu do toho něco přišlo.

   V Paláci kultury hráli tehdy Odyssea. Poetičtější závěr dne jsem si sotva dovedla představit. Bylo ještě brzy. Procházela jsem se po terase a vychutnávala siluetu Hradčan, které jsem odtud měla jako na dlani. Lidé se scházeli, postávali před vchodem a využívali teplých paprsků podvečerního slunce, než je pohltila obrovská budova. Známí se zdravili a když byl hlouček úplný, vešli dovnitř.

   Všimla jsem si ho napoprvé. Nedal se přehlédnout. Vyfiknutý v obleku, sněhobílá košile, vlasy hladce sčesané. Vyhlížel svou dívku. Plný sebevědomí kriticky pozoroval procházející ženy. Ta jeho musí být kus, postřehla jsem v jeho očích tu opovržlivý nesouhlas, tu  očividné pohrdání, jak si prohlížel okolojdoucí dívky a ženy. Jeho dívka se s nimi nedala podle všeho srovnat. Blbec, myslela jsem si. Namyšlený pražský Pepík. Začala jsem myslet raději na svůj lístek. Proud lidí houstl  a šera přibývalo. Všichni šli ve skupinkách a v párech. Pepík také znervózněl. Začal pobíhat od vchodu k rohu budovy a stále častěji se díval na hodinky. Už se trousili poslední. Poprvé zazvonili. Zůstali jsme tam sami dva. Vzala bych lístek i od blbce. Jemu to konečně také došlo. Překousl hrdost.

   „Nemáte zájem o jeden lístek?" Zbytečná otázka.

   „Už nepřijde?"

   Harapes tančil jako pro nás. Nádherná hudba, nádherný zážitek. Můj Pražák se moc nebavil, pořád ještě si to nemohl srovnat v hlavě. Když jsme vyšli před budovu, byla noc. Bojoval s povinností někam mne doprovodit a se zklamáním, že tu není ona. Abych ho ušetřila dlouhého přemýšlení, rozloučila jsem se.

   „Děkuji za pěkný večer. Spím na Pankráci, to je za rohem. Dobrou noc." Zaváhal a vykročil za mnou.

   „Je krásná noc, půjdu kousek s vámi. Mohu nastoupit na metro o stanici dál." Nechtěl ještě zůstat sám. Potřeboval se vymluvit. Začal povídat o ní. Jak je úžasná, chytrá, krásná. Vrtalo mi hlavou, proč asi nepřišla. Vždyť on taky nebyl k zahození. Typický Pražák: neodolatelný, neomylný, s nosem až do stropu. Určitě má pět titulů  a vilu. Aspoň na to vypadal.

   „Vy nejste z Prahy?" Uvědomil si mou přítomnost , když jsme se blížili k ubytovně.

   „Ne, já jsem ze Zlína." Moc se mi to nechtělo přiznat.

   „Ale to já také! V Praze jsem teprve druhý rok! Znáte primáře..." vyjmenoval několik jmen, která mi naprosto nic neříkala. Nepracuji ve zdravotnictví, nemarodím a živého primáře jsem zblízka nikdy neviděla. Skoro mi to bylo líto, když tak pookřál. Asi doktor. Kariérista. V Praze jsou naše špičky. Na chvilku zapomněl i na nepodařené rande.

    „Zlín je moc pěkné město, ale já jsem chtěl do Prahy."

   „Taky mám Prahu docela ráda, ale žít bych tu nemohla. Stačí mi, když se sem přijedu občas podívat. Možná, kdybych tu našla zajímavé zaměstnání, ale mám na Moravě rodinu." Pokusila jsem se ze sebe udělat světačku, kterou tíží olověná koule. Podíval se na mne soucitně. „Já už bych se do provincie nikdy nevrátil. Tady je úplně jiný život. Nezvykl bych si znovu na ty maloměstské poměry."

   „Tady také pracujete v nemocnici?" Nutila jsem se do zdvořilosti, s tím přirovnáním k provincii mi vzal dech.

   „Ano, jako zdravotní bratr - jako předtím ve Zlíně."

   Přibouchla jsem vchodové dveře od ubytovny. Blbec, namyšlený blbec. Už asi vím, proč jeho dívka nepřišla.

   Kdyby to byl aspoň „čistokrevný" Pražák!

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Ivana Kochaníčková | středa 9.9.2009 9:02 | karma článku: 16,10 | přečteno: 1494x
  • Další články autora

Ivana Kochaníčková

Vajíčka za tři

Nejede a nejede. Autobusová zastávka se pomalu plnila. Už se pozdravili všichni ti, co se znali, prohodili takové ty zdvořilostní fráze jako: kam jedete, a to máme dnes pěkně, pak se hlavy všech otočily ve směru, odkud měl autobus přijet.

29.3.2012 v 11:20 | Karma: 21,22 | Přečteno: 1555x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Úplně zbytečné alibi

Patřím k těm důchodcům, kteří rychle pochopili svůj životní omyl – že totiž v důchodu budou mít spoustu času na knížky, na zahrádku, na kamarády, vlastně na všechno, co dosud odkládali. Omyl. Vstávám v šest, usínám kolem půlnoci a nestíhám. Někdy ztrácím pojem o čase natolik, že si nejsem jistá, jestli je pondělí nebo už středa, o datu nemluvě.

12.10.2011 v 8:36 | Karma: 21,92 | Přečteno: 1570x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Trampoty s myčkou

Klekla mi myčka. Ne že bych to nečekala, měla už svoje za sebou. Ale představa, že budu volat opraváře, někam ji vláčet, brát si volno, řešit novou, docela mne to rozhodilo. Seděla jsem nad ní jako hromádka neštěstí.

24.8.2011 v 8:50 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1786x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Jak se z muže stane chlap

Na ty sedánky jsme se vždycky těšili. Ať už to bylo při něčích narozeninách, nebo jsme se sesedli po poradách, nebo na školeních. Pracovala jsem tehdy na zahraničním závodě velkého stavebního podniku a naši experti, kteří se vraceli z pro nás cizokrajných zemí, se nenechali prosit a vyprávěli

10.8.2011 v 8:43 | Karma: 20,95 | Přečteno: 2331x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Patříte k vrabcům, nebo k vlaštovkám?

Příběh nemusí být o lidech. A prázdninový příběh už vůbec ne. Co takový Ezop? Ten se proslavil bajkami, v nichž zvířata jednají jako lidé. Psal pro pobavení i pro poučení. A dnes? Kde vzít inspiraci, když široko daleko nepotkáte zvíře. Myslím to opravdové.

3.8.2011 v 8:09 | Karma: 16,50 | Přečteno: 1123x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Přívalové lijáky zvedají hladiny řek na západě. Déšť zalil železniční přejezdy

21. května 2024  21:17

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) vydal protipovodňovou výstrahu. Týká se vodních toků, které...

Pavel si vyzkoušel letecký simulátor, hokejistům s posilami předpovídá úspěch

21. května 2024  7:30,  aktualizováno  20:54

Za přísnějších bezpečnostních opatření začal v úterý prezident Petr Pavel se svou chotí Evou...

Fiala mluvil s Netanjahuem, členové vlády mluví o zatykači z Haagu opatrně

21. května 2024  18:53,  aktualizováno  20:41

Premiér Petr Fiala si telefonoval s izraelským premiérem Benjaminem Netanjahu. O zatykač na něj,...

Černomořská flotila dále slábne. Zasáhli jsme korvetu Ciklon, hlásí Kyjev

21. května 2024  18:21,  aktualizováno  20:41

Ukrajinská armáda oznámila zásah ruské korvety Ciklon v Sevastopolu na Moskvou okupovaném...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

  • Počet článků 120
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2091x
Teprve po letech jsem zúročila léta novinářské praxe v krátkých příbězích. Je v nich vesnice i malé město, něco z autobiografie, něco z fantazie.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené blogy