Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Úplně zbytečné alibi

    Patřím k těm důchodcům, kteří rychle pochopili svůj životní omyl – že totiž v důchodu budou mít spoustu času na knížky, na zahrádku, na kamarády, vlastně na všechno, co dosud odkládali. Omyl. Vstávám v šest, usínám kolem půlnoci a nestíhám. Někdy ztrácím pojem o čase natolik, že si nejsem jistá, jestli je pondělí nebo už středa, o datu nemluvě.

    Ale ty dva pohřby v jeden den mne vyburcovaly z letargie. Oba nebožtíci patřili k našim sousedům od doby, co náš barák stojí.  On, kdysi významný pracovník blízké strojírenské firmy, ona, účetní z neméně významné firmy. Naše děcka si spolu hrávala na písku, chodívali jsme na stejné třídní schůzky do školy, řešili nekonečné problémy na domovních schůzích, potkávali se ve výtahu a v obchodě.  Nakonec měli oba parte na stejné nástěnce ve vestibulu. Lišila se jen hodina posledního rozloučení. Napřed on, o dvě hodiny později ona.

   Sešli jsme se u autobusu, který vypravila jeho mateřská firma. Sousedé a bývalí spolupracovníci ve smutečním, ženy s kytičkou, muži v oblecích. Po obřadu se truchlící pomalu rozcházeli, někteří se zastavili u hrobů svých blízkých zapálit svíčku, jiní se trousili zpátky k autobusu. 

   Do jejího pohřbu zbývala ještě více než hodina. Seděla jsem na lavičce a užívala si posledních teplých paprsků pozdního léta.  Ani jsem si nevšimla, jak se hřbitov vylidnil, nikde ani noha.  Zneklidněla jsem.  Můj problém s časem ve mně začal hlodat a pochybnosti rostly. Zamířila jsem k tabuli s programem kremací. Že bych si spletla datum?  Všechno souhlasilo. Jméno, den i hodina. Pak přišli nějací lidé, které jsem vůbec neznala.  Z našeho baráku na její pohřeb nezůstal nikdo.  Odjeli tím firemním autobusem, byl zadarmo. Bylo mi to líto, už kvůli ní.

   Ve městě jsem potkala kamarádku.  Když viděla, jak jsem skleslá, snažila se mne rozveselit.  Vzpomněla si na jiný pohřeb. Ve vesnici, kam jezdí na chalupu. Její soused Martin byl velký proutník.  Jeho žena Bohunka s ním měla očistec.  Jezdil se zájezdovým autobusem a byl pořád na cestách. Nenechal na pokoji jedinou sukni. A když zaparkoval, hned doplňoval tekutiny v místní hospodě. Dokonce se šuškalo, že chodí za jednou místní kráskou a že ten její klouček je jeho. Se vším se Bohunka smířila. Všechnu svou lásku soustředila na děti, na barák jako hrad a obrovskou zahradu. Vlastně jí nic nechybělo. Peníze vydělal, všechno jí koupil, na dovolených nešetřil.  Dokud děti neodrostly a nevylétly z hnízda. Najednou měla čas o všem přemýšlet. Ve velkém bytě studeně foukalo.  Přišly hádky, výčitky, žárlivost, sbalený kufr.

   Martin se dlouho nerozmýšlel, ten kufr popadl a nastěhoval se k milence.  Jenže - něco jiného je mít chlapa k večernímu pobavení při vínečku a něco jiného je prát mu ponožky. Za pár měsíců už Martin klepal zpátky u Bohunky. No co myslíte? Vzala ho zpátky. Ale s výhružně vztyčeným prstem. Běda se s tou štětkou stýkat, běda courat po záletech. Z práce domů, do hospody jen občas. Na všechno Martin přistoupil. Jak ubíhaly dny a týdny, Bohunka se uklidnila, Martin sekal latinu.

   Pak umřel starý Gazdoš, důchodce od dopraváků, veselý štamgast a správný chlap. Probírala to celá hospoda, všichni se chystali na jeho pohřeb. Martin si musel vzít půl dne dovolené, aby byl na pohřbu včas. I tak to sotva stihl, zůstal stát vzadu u dveří.

   Doma ho čekala nasupená Bohunka. „Kdes byl? Zase u té štětky? A nelži.“  Martin sotva stačil rozvázat kravatu.

    „Já? Přece starému Gazdošovi na pohřbu,“ ohradil se dotčeně.

   „A to ti mám věřit? Schválně, koho z našich známých jsi tam viděl?“ Stála tam jako bůh pomsty, ruce v bok.

   Martin znejistěl.  Najednou si nemohl vzpomenout na jedno jediné jméno. Jako by mu někdo vymazal toho půl dne z hlavy. Vlastně si pomyslel, jak je divné, že tam neviděl žádného chlapa z jejich hospody. Zdálo se mu jen, že tam bylo dost málo lidí, na to, jak byl Gazdoš oblíbený. A z toho pohřbu hned spěchal domů.

   To je teda situace. Zdrceně dosedl na nejbližší židli.

   „Starý Gazdoš má pohřeb až zítra,“ hodila Bohunka parte na stůl. A poklepala si prstem na čelo, když viděla, jak se Martin s úlevou rozchechtal. Ale pak se smáli oba.

 

    

Autor: Ivana Kochaníčková | středa 12.10.2011 8:36 | karma článku: 21,92 | přečteno: 1570x
  • Další články autora

Ivana Kochaníčková

Vajíčka za tři

Nejede a nejede. Autobusová zastávka se pomalu plnila. Už se pozdravili všichni ti, co se znali, prohodili takové ty zdvořilostní fráze jako: kam jedete, a to máme dnes pěkně, pak se hlavy všech otočily ve směru, odkud měl autobus přijet.

29.3.2012 v 11:20 | Karma: 21,22 | Přečteno: 1555x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Trampoty s myčkou

Klekla mi myčka. Ne že bych to nečekala, měla už svoje za sebou. Ale představa, že budu volat opraváře, někam ji vláčet, brát si volno, řešit novou, docela mne to rozhodilo. Seděla jsem nad ní jako hromádka neštěstí.

24.8.2011 v 8:50 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1786x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Jak se z muže stane chlap

Na ty sedánky jsme se vždycky těšili. Ať už to bylo při něčích narozeninách, nebo jsme se sesedli po poradách, nebo na školeních. Pracovala jsem tehdy na zahraničním závodě velkého stavebního podniku a naši experti, kteří se vraceli z pro nás cizokrajných zemí, se nenechali prosit a vyprávěli

10.8.2011 v 8:43 | Karma: 20,95 | Přečteno: 2331x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Patříte k vrabcům, nebo k vlaštovkám?

Příběh nemusí být o lidech. A prázdninový příběh už vůbec ne. Co takový Ezop? Ten se proslavil bajkami, v nichž zvířata jednají jako lidé. Psal pro pobavení i pro poučení. A dnes? Kde vzít inspiraci, když široko daleko nepotkáte zvíře. Myslím to opravdové.

3.8.2011 v 8:09 | Karma: 16,50 | Přečteno: 1118x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Dobře utajený klarinetista

Tu melodii jsem poznala okamžitě, přestože jsem ji neslyšela desítky let. Zpívala si ji moje maminka, když jí bylo smutno. Měla krásný alt a zpívala ráda. Nejen, když jí bylo smutno. Ta melodie se mi vryla pod kůži. Maminka slova znala, já jsem si zapamatovala jen refrén: „Bože, proč vroucí jsi srdce mi dal, když nechceš, aby je někdo miloval...

27.7.2011 v 8:25 | Karma: 18,49 | Přečteno: 947x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

ANALÝZA: Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

  • Počet článků 120
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2091x
Teprve po letech jsem zúročila léta novinářské praxe v krátkých příbězích. Je v nich vesnice i malé město, něco z autobiografie, něco z fantazie.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené blogy