Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nevěřte ženě, když říká, že už nikdy...

   Léta jsem popichovala svou ovdovělou sestřenici Jitku a vím, jak ji to štvalo. „Když je ženská co k čemu, tak si do roka najde nového mužského.“  To jsem jí vtloukala do hlavy při každém setkání.

   Nemyslela jsem to ve zlém, chtěla jsem jen, aby začala znovu žít. Vždyť jí bylo sotva něco přes čtyřicet. Vždycky jen rozhodila rukama. „To si mám stoupnout  na roh a mávat kabelkou?“

   Jak šel čas, přibývalo okolo mne vdov i žen jinak osamělých. Začala jsem cítit něco jako privilegium, že se můj manžel těšil pevnému zdraví a přiznám se, že jsem na ženy bez mužů shlížela skoro jako na chudinky. Ať je chlap jaký chce, přece jen člověk má s kým promluvit, leccos podniknout, společně nakupovat, nebo se jen dívat na televizi. A když se něco nedaří, tak dovede přitulit, obejmout, zahučet něco o zbytečné hysterii, mávnout rukou, nebo vyrazit na pivo. Je tu, když vás něco bolí. Uvaří čaj, když máte mandle v jednom ohni. Usínáte s pocitem, že nejste na všechno sama, že je na dosah ruky, i když zrovna vychrupuje, jako by řezal dříví tupou a zároveň rezavou pilou.

   Sestřenice Jitka vrhla svou lásku na své dva kluky, do srdce přijala i nevěsty, pak přenesla svůj zájem na vnoučata. Jen o chlapovi nechtěla ani slyšet. Synové začali stavět, nějaký čas bydleli střídavě oba u ní i s větvícími se rodinami. Dům byl pořád plný křiku, smíchu, špinavého nádobí i prádla. Mužský? Ani omylem. Pak ze dne na den všechno utichlo. Dům byl prázdný, život plynul jako stereotyp – snídaně, do práce, z práce, studený, nevytopený domek, na stole hrnek od snídaně. Nikdo ji nevítal, nikdo nezazvonil, večer si namazala chleba místo slušné večeře. Pro koho by vařila? Soboty a neděle? Uvědomila si, že někdy od rána do večera nepromluvila ani jediné slůvko. A do toho já se svou odrhovačkou.

   Jednou se mi pomstila i se svou svobodnou kamarádkou. Na nějaké rodinné oslavě mi opily manžela slivovicí tak, že nemohl chodit. Dlouho jsem jí to vyčítala, ale vcelku jsem ji chápala. Když jsme se usmířily, hlásila mi všechny svoje pokusy, jak najít chlapa. Dokonce šla s tou kamarádkou na místní hasičský bál, když jsem jí vyčetla, že nechodí mezi lidi. U hasičů to skončilo fiaskem. Holky si tam připadaly jako nežádoucí vetřelci, protože všichni hasiči tam měli manželky, nebo se nehnuli od baru. Ani jednou, skutečně ani jednou si pro ně nepřišel žádný tanečník. Tak to po dvou hodinách zabalily. Už je sama deset let. A zase říká: nikdy, nikdy. Jako stovky jiných žen, osamělých čekanek u cesty.

   Jak je to s tím sloganem? Když je ženská co k čemu, do roka si najde nového mužského? Rozhlédla jsem se po svých osamělých vrstevnicích. První, Eliška, to vzdala po několika neúspěšných pokusech. Není prý na sex, ani na praní ponožek. Druhá, Bohunka, si užívá každý rok v lázních a vydrží jí to až do příštího lázeňského pobytu. Mezi tím drží celibát. Třetí, Verča, si našla muže po třech měsících a bez velkých problémů -  tak ta je snad co k čemu. Dana si nastěhovala domů přítele ještě dřív, než popel jejího muže rozprášili na vsypové loučce. Ale znali se už dlouho předtím. Marie přijímá svého kamaráda jednou za čtrnáct dní ve vší tajnosti, protože je ženatý. Ale je evidentně spokojená, i uspokojená. Hedvika odpovídá na inzeráty ve velkém stylu, ale končí po jedné, dvou návštěvách zase sama. Těmto mužským prý  jde jen o žvanec a nějaký ten tělocvik. A už to nezkouší. Ty neúspěšné tvrdí jako moje sestřenice, že nikdy. Nezralé hrozny? Nedostatek příležitosti? Věk? Zeptejte se pracovníků v domech seniorů a v domech s pečovatelskou službou, jak silné emoce hýbou těmito institucemi, až se třesou základy.  

  Pak jsem přišla o muže i já. Rok jsem bulila do ranního kafe, protože snídani vařil vždycky on. Každou chvíli ve mně přímo zatrnulo, když jsem na ulici zahlédla siluetu muže, která mi ho připomínala. Rok jsem čekala, že se otevřou ve známou hodinu dveře bytu, když v našem patře zastavil výtah. Rok jsem neuvařila jídlo, které měl rád. Odmítala jsem vyměnit žárovku, protože to byla vždycky jeho práce.

   Ten druhý rok už jako by mi to došlo. Začala jsem mluvit v jednotném čísle. Naučila jsem se vařit v malých hrncích. Vyměnit žárovku? Žádný problém. Nevyžehlila jsem? Vyžehlím zítra. Nebo pozítří. Co si kam položím, vždycky tam najdu. Zase mi začala chutnat ranní káva. Uvědomila jsem si, že jsem se snad poprvé v životě nemusela na nikoho ohlížet, mohla jsem si dělat, co se mi líbilo. Jít, kam chci, jíst, co chci, oblékat si, co chci. Svoboda, netušená, osvobozující. Ale co s ní?

   Skoro jsem ty dva roky nevytáhla paty z domu.  Kromě nutných nákupů a setkání s kamarádkami běžel den za dnem jeden jako druhý. Přestala jsem sledovat čas, soboty a neděle mi splynuly s všedními dny, a pokud jsem potřebovala náhodou zjistit, kolikátého dnes je, hledala jsem datum v televizním programu. Nové boty nebo halenku? Vždyť ty staré jsou ještě dobré. Velké zrcadlo v předsíni jsem míjela lhostejně, vlasy jsem si jen tak přihrábla a malovátka mi dávno ztvrdla. Rezignovala jsem na jakoukoliv změnu, dokonce jsem si lebedila v tom klidu a pohodě. Jak by mi do mé oázy zapadl mužský? Nedovedla jsem si to představit a na narážky svých přátel jsem reagovala i já tím známým NIKDY. Mužské jsem míjela na chodníku, jako by byli vzduch.

   Pak jsme se srazili v supermarketu. Kdysi dávno jsme se znali. Dokonce jsme spolu prožili dva moc krásné dny na služební cestě. I pak jsme se občas vídali, než nás okolnosti rozdělily na řadu let. Překvapilo mne, jak málo se změnil. I na něm bylo vidět, že mne rád vidí. Hořce jsem zalitovala, že jsem se nedržela jiného svého sloganu, který jsem léta propagovala: „Nelez z domu nenamalovaná, co kdybys potkala Belmonda!“

   Stál v řadě u pokladny, já teprve přišla. Než jsem se vymotala ven, byl už pryč. Sotva jsme si vyměnili mejlové adresy. Mrzelo mne, že nepočkal.

   Hned venku jsem si uvědomila tu obrovskou změnu, která se se mnou během několika minut stala. Kriticky jsem se prohlédla ve výloze. No ano, neupravené vlasy, kruhy pod očima, rozšmajdané botky, upocené čelo, zadek ve tvaru křesla. Hrůza. A třeba se přesto ozve. Vždyť jsme si kdysi tak rozuměli!

   Popadla jsem tašky s nákupem a zamířila na zastávku. Podvědomě jsem zvedla ramena a zatáhla břicho. Jestli bych se ještě vešla do sváteční halenky, kterou jsem nosívala do divadla? Zjistila jsem, že se usmívám. Hlavou se mi honily stovky myšlenek a nápadů. Chtělo se mi zavolat na všechny kolem: Jsem živá! Ta žena, potlačená a zasunutá někde uvnitř, dřímající, bez jiskry, se ve mně probudila a drala se ven. Chtělo se mi křičet slovy z jedné operní árie – Bože, proč vroucí jsi srdce mi dal, když nechceš, aby je někdo miloval…

   Jak se mýlí všechny ty osamělé a rezignované ženy! V každé z nich je touha po lásce, potlačená, umlčená, zatlačená do kouta. Čím víc tvrdí, že nikdy, tím víc se v nich ta něžná, obětavá, nenaplněná dušička vzpíná. Ale je tam a čeká, až kolem přejde ten správný muž. A když se to stane, během několika minut rozkvete a zavoní.

   K zastávce jsem skoro dotančila.

 

  

  

   

     

  

Autor: Ivana Kochaníčková | středa 2.6.2010 8:43 | karma článku: 36,17 | přečteno: 3248x
  • Další články autora

Ivana Kochaníčková

Vajíčka za tři

Nejede a nejede. Autobusová zastávka se pomalu plnila. Už se pozdravili všichni ti, co se znali, prohodili takové ty zdvořilostní fráze jako: kam jedete, a to máme dnes pěkně, pak se hlavy všech otočily ve směru, odkud měl autobus přijet.

29.3.2012 v 11:20 | Karma: 21,22 | Přečteno: 1555x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Úplně zbytečné alibi

Patřím k těm důchodcům, kteří rychle pochopili svůj životní omyl – že totiž v důchodu budou mít spoustu času na knížky, na zahrádku, na kamarády, vlastně na všechno, co dosud odkládali. Omyl. Vstávám v šest, usínám kolem půlnoci a nestíhám. Někdy ztrácím pojem o čase natolik, že si nejsem jistá, jestli je pondělí nebo už středa, o datu nemluvě.

12.10.2011 v 8:36 | Karma: 21,92 | Přečteno: 1570x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Trampoty s myčkou

Klekla mi myčka. Ne že bych to nečekala, měla už svoje za sebou. Ale představa, že budu volat opraváře, někam ji vláčet, brát si volno, řešit novou, docela mne to rozhodilo. Seděla jsem nad ní jako hromádka neštěstí.

24.8.2011 v 8:50 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1786x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Jak se z muže stane chlap

Na ty sedánky jsme se vždycky těšili. Ať už to bylo při něčích narozeninách, nebo jsme se sesedli po poradách, nebo na školeních. Pracovala jsem tehdy na zahraničním závodě velkého stavebního podniku a naši experti, kteří se vraceli z pro nás cizokrajných zemí, se nenechali prosit a vyprávěli

10.8.2011 v 8:43 | Karma: 20,95 | Přečteno: 2331x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Patříte k vrabcům, nebo k vlaštovkám?

Příběh nemusí být o lidech. A prázdninový příběh už vůbec ne. Co takový Ezop? Ten se proslavil bajkami, v nichž zvířata jednají jako lidé. Psal pro pobavení i pro poučení. A dnes? Kde vzít inspiraci, když široko daleko nepotkáte zvíře. Myslím to opravdové.

3.8.2011 v 8:09 | Karma: 16,50 | Přečteno: 1118x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem

26. dubna 2024  17:05

Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....

Dostával jsem balíčky, ne peníze, řekl Bystroň ke kauze úplatků od Rusů

26. dubna 2024  16:37,  aktualizováno  16:50

Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň v kauze možných úplatků od proruské sítě řekl v...

Wau, skvělé, úžasné. Podvodníci imitují známé weby, falešné jsou i komentáře

26. dubna 2024  16:39

Internetoví podvodníci zneužívají zavedené značky a snaží se tak z lidí vylákat peníze. Podvrhnuté...

  • Počet článků 120
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2091x
Teprve po letech jsem zúročila léta novinářské praxe v krátkých příbězích. Je v nich vesnice i malé město, něco z autobiografie, něco z fantazie.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené blogy