Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

I bezdomovci si dnes vybírají

  Ach ty mrazy! Co asi dobrého kdy přišlo od východu! Lebedila jsem si v křesílku nad knížkou a jedním okem sledovala zprávy. Zase umrzli dva bezdomovci. Přitáhla jsem si župánek přes kolena. Jaké to asi je, umrznout ve spánku?

   Vyskočila jsem z křesla, ve snaze zahnat pochmurné myšlenky. Na balkoně seděl kos a přehraboval se v truhlíku, kde ještě na podzim kvetly cínie. Nic moc. Otráveně sedl na obrubu a celý naježený se rozhlížel po té bílé nádheře kolem. Sníh, mráz, zima. Těžký život i pro kosa.

   Co asi dělají „naši“ bezdomovci? Nikdy jsem je neviděla, ale prý mají kutloch někde u garáží. Prý pod nájezdem do horního patra. Jak jim asi je, když všude kolem vidí rozsvícená okna několikatisícového sídliště. Představují si teplou večeři, vanu s horkou vodou, teplé radiátory? Někde by měla být stará deka, co jsme s ní chodili s děckama na koupaliště, napadlo mne.

   Posadila jsem se k manželově skříni a otevřela ji dokořán. Zdála se mi pořád ještě plná, i když jsem z ní odnesla všechno použité oblečení již vloni. Visely tam ještě obleky, bundy, vázanky. V komíncích tu leželo prádlo, košile a pyžama, které jsem mu nakoupila, když onemocněl. Některé věci ani nestačil nosit, nemoc mi ho vzala moc rychle. Seděla jsem před skříní a vzpomínala.

   Co tady vlastně hledám? Aha, tu deku. Zalovila jsem až na dně. Vytáhla jsem hromadu froté ručníků, které nosil do práce. Dokonce i zánovní pracovní kombinézu, kterou si šetřil na později. A tu deku. Přihodila jsem na hromádku ještě nějaké zimní košile, spíš mikiny, oteplovačky, ve kterých jezdil na kole, tlustou teplákovou soupravu, ve které cvičil a dvoje dlouhé spodky. S nimi vypadl i ledvinový pás a vlněné ponožky. Vznikla kupodivu dost vysoká hromádka. S hlubokým povzdechem jsem to všechno nacpala do igelitového pytle. Navrch, jako bonus, jsem přihodila péřový polštář, dávno nepoužívaný. Pytel jsem sotva unesla, ani se to nezdálo. Přitáhla jsem ho ke dveřím a šoupla za závěs u šatníku.

   Odpoledne přišla na kafe Ema. „Nepřeraz se o ten pytel,“ hlaholila jsem na ni, když si věšela kabát do šatníku. Pozdě. Naštěstí šatník není hluboký. „Ty se stěhuješ?“ nabírala rovnováhu. „Ne, to je pro bezdomovce. Večer to dám ke garážím a do rána je to pryč. Vloni jsem tam odnesla všechny tátovy svetry a jen se po nich zaprášilo.“ Připadala jsem si jako lidumil.

   Sotva se zešeřilo, odtáhla jsem pytel ven. Naštěstí už byli všichni doma, nikdo mne nepotkal. Položila jsem jej na dohled od garáží, kus od chodníku, ale na místo, kam dopadalo světlo od cesty. Nemohla jsem to udělat líp. Spokojeně jsem se vrátila domů. Už jsem neměla ten pocit provinění, že já si sedím v teplíčku a někdo někde mrzne.

   Na druhý den tam pytel ještě byl. Nevadí, asi šli večer z hospody, kam chodí na pivo a na polévku, jinou cestou. Pytel tam byl i třetí a čtvrtý den. Že by se odstěhovali jinam?  Znejistěla jsem. Začalo mi být líto těch věcí. Banda nevděčná, myslela jsem si pátý den. Začalo sněžit. Šestý den jsem to nevydržela. Odhrabávala jsem naštvaně tu bílou pokrývku, až mi zašlo za nehty. Uchopila jsem konec pytle a popotáhla. Pytel byl roztržený a z něj se vysypal ledvinový pás a ty teplé spodky.

   Chtělo se mi najednou smát. Tak i bezdomovci si dnes už vybírají. Zachumlala jsem ty zbytky do roztrženého pytle a nesla do kontejneru.  Ani jsem si nevšimla, jak na mne civí hlouček lidí, kteří právě vystoupili z trolejbusu. Musela jsem jim připadat jako blázen.

 

   

   

   

 

Autor: Ivana Kochaníčková | středa 10.2.2010 9:03 | karma článku: 19,08 | přečteno: 1503x
  • Další články autora

Ivana Kochaníčková

Vajíčka za tři

Nejede a nejede. Autobusová zastávka se pomalu plnila. Už se pozdravili všichni ti, co se znali, prohodili takové ty zdvořilostní fráze jako: kam jedete, a to máme dnes pěkně, pak se hlavy všech otočily ve směru, odkud měl autobus přijet.

29.3.2012 v 11:20 | Karma: 21,22 | Přečteno: 1555x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Úplně zbytečné alibi

Patřím k těm důchodcům, kteří rychle pochopili svůj životní omyl – že totiž v důchodu budou mít spoustu času na knížky, na zahrádku, na kamarády, vlastně na všechno, co dosud odkládali. Omyl. Vstávám v šest, usínám kolem půlnoci a nestíhám. Někdy ztrácím pojem o čase natolik, že si nejsem jistá, jestli je pondělí nebo už středa, o datu nemluvě.

12.10.2011 v 8:36 | Karma: 21,92 | Přečteno: 1570x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Trampoty s myčkou

Klekla mi myčka. Ne že bych to nečekala, měla už svoje za sebou. Ale představa, že budu volat opraváře, někam ji vláčet, brát si volno, řešit novou, docela mne to rozhodilo. Seděla jsem nad ní jako hromádka neštěstí.

24.8.2011 v 8:50 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1786x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Jak se z muže stane chlap

Na ty sedánky jsme se vždycky těšili. Ať už to bylo při něčích narozeninách, nebo jsme se sesedli po poradách, nebo na školeních. Pracovala jsem tehdy na zahraničním závodě velkého stavebního podniku a naši experti, kteří se vraceli z pro nás cizokrajných zemí, se nenechali prosit a vyprávěli

10.8.2011 v 8:43 | Karma: 20,95 | Přečteno: 2331x | Diskuse| Ostatní

Ivana Kochaníčková

Patříte k vrabcům, nebo k vlaštovkám?

Příběh nemusí být o lidech. A prázdninový příběh už vůbec ne. Co takový Ezop? Ten se proslavil bajkami, v nichž zvířata jednají jako lidé. Psal pro pobavení i pro poučení. A dnes? Kde vzít inspiraci, když široko daleko nepotkáte zvíře. Myslím to opravdové.

3.8.2011 v 8:09 | Karma: 16,50 | Přečteno: 1118x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 120
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2091x
Teprve po letech jsem zúročila léta novinářské praxe v krátkých příbězích. Je v nich vesnice i malé město, něco z autobiografie, něco z fantazie.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené blogy